تسمه تایم

خوب است اول از همه وظیفه این قطعه را شرح دهیم

اين تسمه که در قسمت داخلی، دارای دندانه های عرضی ( عاجدار) است ، توسط پولی دندانه دار سر ميل لنگ به حرکت در آمده و عامل گردش پولی دندانه دار ميل بادامک در قسمت سر سيلندر موتور ميباشد. گردش ميل بادامک نيز به نوبه خود باعث بالا و پايين رفتن سوپاپها در جايگاهشان در زمان معينی که نياز است به محفظه احتراق موتور ،سوخت و هوا وارد شود و يا دود خارج گردد ، ميشود. اين زمان معين و مشخص را TIME ميگويند . در خودروهای قديمی از چرخ دنده و يا زنجيری شبيه به زنجير دوچرخه ولی بصورت چند قلو برای گرداندن ميل بادامک که کار آن باز و بسته نمودن سوپاپها ميباشد، استفاده ميشد. چرخ دنده و زنجير باعث ازدياد صدا و وزن در موتور خودرو ميگرديد. خودروهای جديد، برای افزايش قدرت و کاهش مصرف سوخت ،دارای موتور های با تراکم بالا ميباشند و معمولا تاج پیستون ( سر پيستون) صاف است . در صورت خرابی دندانه ها و يا بريدن تسمه مذکور ، ميل بادامک اصطلاحا از تايم افتاده و سوپاپهايی که نابهنگام باز شده و پايين آمده اند با سطح بالای پیستون برخورد می نمایند. و عاملی برای خرابی پیستون وکج شدن سوپاپها و يا خرابی سیلندر و سرسیلندر و شاتونها خواهد شد در اين وضعيت موتور خاموش شده و تا تعمير کلی و نصب تسمه جديد روشن نمیشود. ضمنا تا رفع مشکل باید از استارت زدن بيهوده موتور ، برای جلوگيری از آسيب بيشتر پرهيز کرد . عملکرد در موتور احتراق داخلی، تسمه تایم میل لنگ را به میل بادامک (ها) متصل می کند، تا به نوبت بسته شدن و باز شدن دریچه سوپاپ‌ها را کنترل کند. یک موتور چهار زمانه مستلزم این است که سوپاپ‌ها یکبار در هر دو دور میل لنگ باز و بسته شوند که تسمه تایم این کار را انجام می دهد. این تسمه دارای دندانه هایی است تا بوسیله آن، میل بادامک (ها) را همزمان با میل لنگ بچرخاند. در بعضی از طراحی‌های موتور، تسمه تایم همچنین می‌تواند برای به حرکت درآوردن دیگر اجزاء موتور از قبیل پمپ آب و پمپ روغن نیز استفاده شود.

اما مسئله مهم در مورد تسمه , زمان تعویض و عوامل موثر در طول عمر این قطعه ساده ولی بسیار مهم است

زمان تعويض تسمه تايم : زمان تعويض اين تسمه از 60000 هزار کيلومتراست ولی اگر شما مثل من رانندگی با شتابهای منفی و مثبت زياد و با دور بالای موتور – دنده مرده  میکنید و یا اگر ماشین شما اسطلاحا ماشین شهری میباشد و با ترافیک سرو کار دارید توسیه میکنم تسمه را سر 50000  کیلمتر تعویض کنید شاید به نظر زود برسد ولی اگر 1 درصد هم از جنس تسمه اطمینان ندارید ارزش ریسک ندارد

بدلیل اینکه با پاره شدن این تسمه موقع حرکت یک خرج تعمیر موتور روی دستتان میاندارد و ماشین هم مثل اولش نمیشد!!!(این امر برای پراید صادق نیست)

راستی حتی اگر کارکرد تسمه تایم شما کمتر از 50000 کیلومتر بود ولی 2 سال از عمر تسمه که روی ماشین بسته شده گذشت آن را نیز عوض کنید

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

EDIT BY HamidSafa