تسمه تایم

خوب است اول از همه وظیفه این قطعه را شرح دهیم

این تسمه که در قسمت داخلی، دارای دندانه های عرضی ( عاجدار) است ، توسط پولی دندانه دار سر میل لنگ به حرکت در آمده و عامل گردش پولی دندانه دار میل بادامک در قسمت سر سیلندر موتور میباشد. گردش میل بادامک نیز به نوبه خود باعث بالا و پایین رفتن سوپاپها در جایگاهشان در زمان معینی که نیاز است به محفظه احتراق موتور ،سوخت و هوا وارد شود و یا دود خارج گردد ، میشود. این زمان معین و مشخص را TIME میگویند . در خودروهای قدیمی از چرخ دنده و یا زنجیری شبیه به زنجیر دوچرخه ولی بصورت چند قلو برای گرداندن میل بادامک که کار آن باز و بسته نمودن سوپاپها میباشد، استفاده میشد. چرخ دنده و زنجیر باعث ازدیاد صدا و وزن در موتور خودرو میگردید. خودروهای جدید، برای افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت ،دارای موتور های با تراکم بالا میباشند و معمولا تاج پیستون ( سر پیستون) صاف است . در صورت خرابی دندانه ها و یا بریدن تسمه مذکور ، میل بادامک اصطلاحا از تایم افتاده و سوپاپهایی که نابهنگام باز شده و پایین آمده اند با سطح بالای پیستون برخورد می نمایند. و عاملی برای خرابی پیستون وکج شدن سوپاپها و یا خرابی سیلندر و سرسیلندر و شاتونها خواهد شد در این وضعیت موتور خاموش شده و تا تعمیر کلی و نصب تسمه جدید روشن نمیشود. ضمنا تا رفع مشکل باید از استارت زدن بیهوده موتور ، برای جلوگیری از آسیب بیشتر پرهیز کرد . عملکرد در موتور احتراق داخلی، تسمه تایم میل لنگ را به میل بادامک (ها) متصل می کند، تا به نوبت بسته شدن و باز شدن دریچه سوپاپ‌ها را کنترل کند. یک موتور چهار زمانه مستلزم این است که سوپاپ‌ها یکبار در هر دو دور میل لنگ باز و بسته شوند که تسمه تایم این کار را انجام می دهد. این تسمه دارای دندانه هایی است تا بوسیله آن، میل بادامک (ها) را همزمان با میل لنگ بچرخاند. در بعضی از طراحی‌های موتور، تسمه تایم همچنین می‌تواند برای به حرکت درآوردن دیگر اجزاء موتور از قبیل پمپ آب و پمپ روغن نیز استفاده شود.

اما مسئله مهم در مورد تسمه , زمان تعویض و عوامل موثر در طول عمر این قطعه ساده ولی بسیار مهم است

زمان تعویض تسمه تایم : زمان تعویض این تسمه از ۶۰۰۰۰ هزار کیلومتراست ولی اگر شما مثل من رانندگی با شتابهای منفی و مثبت زیاد و با دور بالای موتور – دنده مرده  میکنید و یا اگر ماشین شما اسطلاحا ماشین شهری میباشد و با ترافیک سرو کار دارید توسیه میکنم تسمه را سر ۵۰۰۰۰  کیلمتر تعویض کنید شاید به نظر زود برسد ولی اگر ۱ درصد هم از جنس تسمه اطمینان ندارید ارزش ریسک ندارد

بدلیل اینکه با پاره شدن این تسمه موقع حرکت یک خرج تعمیر موتور روی دستتان میاندارد و ماشین هم مثل اولش نمیشد!!!(این امر برای پراید صادق نیست)

راستی حتی اگر کارکرد تسمه تایم شما کمتر از ۵۰۰۰۰ کیلومتر بود ولی ۲ سال از عمر تسمه که روی ماشین بسته شده گذشت آن را نیز عوض کنید

حمید صفا
با سلام ليسانس کارشناسی مکانیک هستم . علاقه مند به موسیقی و ورزش و در حوزه رشته تحصیلیم به تنظیم موتور و تعمیرات ECU و ريمپ و تيونينگ علاقه ی زیادی دارم.

1 دیدگاه

  • سارا گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده ماشینم پراید انژکتور مدل ۸۶هست ۴ساله که این ماشینو خریدم همش تو اتوبان توخیابون خاموش میشه ..تابه حال ۵۰تامکانیکی بردمش ولی سردرنیاوردن ..خیلی هم خرجش کردم باتری نو دینام سالم سیلندروسرسیلندر نو واترپمپ نو..عیب یابی برق شده وبرق دزدی ندارد …تو ترافیک که پام رو کلاج وترمز هست یهو که میخام بردارم میبینم ماشین بی سروصداخاموش شد واصلا استارت نمیخوره ..علامت باتری وآب هم روی مانیتورش میاد..لطفا کمکم کنید واقعا خسته شدم🙏

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

EDIT BY HamidSafa