اگر بخوام به صورت اجمالی وظیفه این سنسور رو بیان کنم

سنسور میل سوپاپ یک قطعه الکترونیکی در موتورهای احتراق داخلی است که اطلاعات موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را محاسبه و سپس به ای‌سی‌یو خودرو ارسال می‌نماید. این اطلاعات به ای سی یو خودرو کمک می‌کند تا زمان بندی پاشش سوخت و جرقه شمع‌ها را به خوبی تنطیم نماید.

که در نسل جدید این سنسور به صورت کمکی بوده و اطلاعات این سنسور به کمک سنسور دورموتور میاد تا بهترین عملکرد جرقه رو در دروهای مختلف داشته باشد

—————————————————

متاسفانه به دلیل عدم طراحی اصولی ماشین های ایرانی و استفاده از سنسورهای موجود در بازار که همه چینی هستن این سنسور معضل اصلی خودرو های نسل جدید شده است که حتی با تعویض سنسور نهایتا شش ماه چراغ چک خاموش است و دوباره با همین مشکل مواجه میشود که مشتری باید هزینه ای دوباره متحمل شود که این هزینه با اجرت تعویض بین ۵۰ تومان تا ۸۰ تومان است

————————————————–

راهکاری عملی و کاربردی کاراکال و تعمیرگاه عالیجناب برای این مشکل حذف این سنسور از نرم افزار ECU به صورت کاملا تضمینی (عدم تداخل در کارکرد) و عدم بازگشت خطا سنسور میل بادامک هست.

این روش روی ماشین های پراید و ۴۰۵ و سمند و تیبا و روا و آردی تست شده است و ۱۰۰ درصد جواب میدهد

46 دیدگاه

  • یوسف گفت:

    سلام اگر این سنسور حذف شود مشکلی برای ماشین مثل افزایش مصرف سوخت و.. پیش نمی آید؟

    • حمید صفا گفت:

      سلام
      یک سری سنسورها عملگر هستن و یکسری ها گزارشگر
      سنسور میل بادامک وظیفه اش گزارش دور میل سوپاپ هست ولی این سنسور یک سنسور مکمل برای سنسور دور موتور هست و حذف کردن اون مشکلی برای ماشین نیست.
      ولی برای ماشین های پژو این عمر باعث افزایش حدود نیم لیتر در صد کیلومتر است به خاطر اینکه ماشین از حالت اینکه سوزن در هر دور یک بار میپاشد ولی با حذف این سنسور مثل مدل های قدیم میشود و در هر دور دو بار پاشش سوخت ایجا میشود.
      برای تیبا و پراید من حدود صد مدل مختلف رو حذف کردم ولی از لحاظ گاز خروجی برای معاینه و دورهای مختلف هیچ تفاوتی با قبل از برداشتن ندارد ولی توی محصولات پژو حدود نیم لیتر افزایش سوخت رو دارد.

    • حسین سلیمانی گفت:

      سلام خدمت شما
      ماشین پژو روا دارم چند وقته چراغ چک روشن و یا خاموش میشه بردم دیاگ زدم خطا سنسور میل سوپاپ میزنه بصورت موقت با دستگاه دیاگ پاکش کرد بعد چند روز دوباره مدت زمان کمی روشن و بعضی موقع خاموش تا اینکه دوباره بردم پیش برق خودرو دوباره بازم همون خطا زد بازم موقت.بهم گفت یا حذفش کن یا عوض که من حذفش کردم اینم بگم یه مدتی واشر سر سوپاپ خراب بود خیلی کم روغن میداد و همش رو موتور تر بود امکان داره از اون باشه؟سوال دیگرم اینه الان سنسور حذفش کردم مشکلی برای ماشین در ضمینه کوبش یا مصرف پیش میاد؟کارم درست بود؟یا برم بخرم عوض کنم؟

  • شایان گفت:

    سلام
    ماشین تیبا۲ دارم مدل ۹۳ سنسور دور موتورش سالم ولی کاتاف خودرو از ۵۵۰۰ اومده روی ۴۰۰۰ این غیب می تونه از سنسور میل سوپاپ باشه؟ هرز گاهی هم چراغ چک خودش روشن میشه و خاموش میشه
    اگه جواب بدید ممنون میشم

    • حمید صفا گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله احتمال زیاد همین سنسور باعث این عیب شده. سنسور دور موتور هم باعث میشه ولی کاتاف اون روی سه هزار دور است.
      به شما ریمپ و حذف سنسور رو پیشنهاد میکنم چون احتمال رفع نشدن با تعویض سنسور هم هست

  • Rezvan گفت:

    جای سنسور میل سوپاپ چه میگذارند

  • مجتبی گفت:

    ef7 دارم و اخطار سنسور میل بادامک داشتم ک با اجرای برنامه جدید اون اخطار پاک شد و بجاش اخطار اختلاف بین میل لنگ و سوپاپ میده ک با دیاگ پاک میشه باز تا روشن میشه بعد چند ثانیه میاد. با تعویض سنسور هم مشکل رفع نشد

    • حمید صفا گفت:

      با سلام خدمت دوست عزیز
      جایی که انجام دادید درست براتون انجام ندادن
      ما به صورت تضمینی بدون هیچ کد خطایی دیگر و خاموش شدن چراغ چک براتون انجام میدهیم

  • hossein گفت:

    داداش ماشین منم اینطوری بود کاتالیزور شکست و افتاد پایین و مسیر خروج دود رو مسدود کرده بود خالی کردم ماشین موشک شد

  • حمید صفا گفت:

    سلام دوست عزیز
    اول اینکه هیچ پرایدی مصرف سوخت رو دیاگ نشون نمیده
    دوم اینکه درجه باک دیجیتال اصلا دقیق نشون نمیده و شما فکر کنید درجه باک ماشین خرابه بنزین رو پرکنید و کیلومتر را صفر. بعد از مسافت پیمودن مشخص. و بنزین زدن دوباره مصرف میانگین ١٠٠ کیلومتر رو به دست بیارید
    نصبت به داخل شهر یا خارج شهر و نوع بنزین سوپر یا معمولی مصرف رو مقایسه کنید
    برای افزایش شتاب هم خیلی پارامتر ها دخیل هستن ولی تا ماشین کارشناسی نشه نمیشه نظر دقیق داد که بهترین و ارزان ترین راه حل چیه
    ولی ریمپ اکونومی حدود ده درصد شتاب بدون افزایش مصرف رو به همراه داره

  • ابوالفضل گفت:

    سلام آدرستون کجاست؟

  • ابراهیم گفت:

    سلام؛
    فقط توی دنده پنج دور موتور از ۳۰۰۰ بالاتر نمی‌ره!
    مشکل از چی هست؟

    • حمید صفا گفت:

      سلام
      ماشین چی هست
      اگر همون موقع پا رو روی کلاچ بزارید و گاز بخوره معمولا از سمت دیست و صفحه میشه
      ولی توی ماشین های ایرانی جدید میتونه از برنامه ایسیو هم باشه که توی سرعت حدود١۴٠ تا رخ میده

  • حمید رضا گفت:

    سلام
    ساینا صفر خریدم ،ماشین توی ترافیک خاموش میشه و دور موتور بالای سه هزار نمیره و خطای سنسور دور موتور میده
    سنسور دور موتورو عوض کردم ولی بازم خطا میده و درست نشد
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • حمید صفا گفت:

      سلام
      اگر ایسیو موتور lznf هست یک واشر باید زیر سنسور باشه به اون دقت کنید
      ولی اگر واشر داشت. سوکت ایسیو رو با اسپر خشک تمییز کنیید ببینید توی عملکردش تغییری ایجاد میشه

  • امیر گفت:

    سلام وقت بخیر ۲۰۶ مدل ۹۴ تیپ۲ دارم مصرفش خیلی بالائه تقریبا صدی ۲۰ میسوزونه کیلومترم زدم،شمعاشو عوض کردم کویلو سوزناشم سالم بوده،دیاگ زدم کد خطائه سنسور میل لنگ میده تو دستگاه ام مصرفشو صدی ۸ زده ولی مصرفش صدی بیسته،ماشینمم احساس میکنم قدرت نداره

    • حمید صفا گفت:

      سلام
      اگر ماشین قبل از ٩١ باشه(مدل فرانسوی) فقط داخل bsi میانگین مصرف صد کیلومتر اخیر رو نشون میده و خیلی دقیق هست
      توی مدل دیگه اصلا دیاگ نمیتونه تشخیص مصرف سوخت رو بده
      این مصرف اصلا طبیعی نیست
      حتما جایی که تست چهار گاز داره ماشین رو توی دور موتور درجا و دور موتور ٣٠٠٠ تست بگیرید و پارامتر co رو ببینید
      باید توی همه حالت ها زیر یک باشه
      خبرش رو بدید تا بیشتر راهنمایی کنم

  • مصطفی گفت:

    سلام دوست عزیز ، من یک لیفان ۶۲۰ ۱۶۰۰ CC دارم ، متاسفانه بعد از تعویض صفحه کلاچ با ارور سنسور موقعیت میل لنگ مواجه شدم و دور موتور از سه هزار بالاتر نمی اومد ، با تعویض سنسور موقت مشکلم حل شد ،نا گفته نماند سنسور اصلی رو به هزار زحمت با قیمتی حدود یک میلیون تومان پیدا کردم ، حالا میخوام بدونم امکان حذف این سنسور از ای سی یو هست ؟ تا پالس رو از سنسور میل سوپاپ بگیره ؟ یعنی بر عکس وضعیت های بالا ؟

    • حمید صفا گفت:

      سلام دوست عزیز
      سنسور مرجع، سنسور دور موتور یا میل لنگ هست
      سنسور دور موتور به غیر از تشخیص سیلندر یک پارامتر مهم عدم احتراق توی سیلندر هم تشخیص میده و نمیشه بدون ایراد سنسور رو حذف کرد

  • رضا گفت:

    آقا سلام
    ماشین من ۲۰۶ sd v1 اریان هست به تازگی موتور ماشین و تعمیر کردم ولی از وقتی ماشین تحویل گرفتم چراغ چک روشن مونده . تو دستگاه دیاگ ۴تا خطلا نشون میده:۱سنسور هیدرولیک (موقت)۲عدم جرقه زنی کوئیل یا مسیر (موقت)۳ناهماهنگی در جرقه عدم تشخیص فاز داخلی یا سنسور میل بادامکی(دائمی)۴عدم جرقه زنی سیلندر۴(موقت)
    بعد اینکه خطا ها رو پاک میکنیم باز برمیگرده.میشه لطفا راهنمایی کنید من چیکار باید بکنم؟

  • حمید مقدمیان گفت:

    سلام
    داداش من پراید مدل ۹۸ دارم چراغ چک روشن میشد بردم تنظیم موتور میگه ماله سنسور میل سوپاپ هست

    آیا تعویض نکردن این سنسور مشکلی برای ماشین ایجاد میکنه یا خیر؟اخه هر کی عوض کرده دوباره چراغ چک روشن شده
    ظلمه توی این گرونی ۱۵۰ تا ۲۰۰ بابت تعویض یه سنسور پول بدی و باز چراغ روشن بشه

    • حمید صفا گفت:

      درود بر شما
      توی پراید میشه حذف کرد بدون اینکه مشکلی بخوره
      ولی چراغ چک روشن کار کنید تو دور بالا ماشین کم میاره. حتما یا تعویض یا حذف نرمافزاری سنسور

  • ماجدرحیمی گفت:

    سلام یه ماشین دنا پلاس ۹۷ دارم سه روز میشه سنسور میل سوپاپ رو عوض کردم حالا بازم اخطار اون میاره. مشکل از کجاست.

  • سعید رضایی گفت:

    سلام و عرض ادب
    ی روا ۸۶ دارم امونمو بریده صبحا الخصوص روزهای سرد روشن نمیشه بیشتر قطعاتشو مثل رله دوبل سنسور دورموتور سنسور دمای آب عوض کردم ،سوخت رسانیشو هم چک کردم مشکل نداره فقط برق سر کوئل نمیاد ولی اگر صبحا تو آفتاب باشه روشن میشه و بیشتر وقتا چراغ چکش روشن میشه و خطای سنسور میل بادامک میده یا همون میل سوپاپ میده پیش چنتا برق کش بردم میگن ازecu شه خواستم راهنمایی کنین چکارم کنم واقعا اذیت میکنه کارم شده هل دادن تا ماشین روشن بشه

    • حمید صفا گفت:

      درودبر شما
      با حذف سنسور میتونید تست کنید شاید باعث اختلال میشه.
      ولی تجربه توی ماشین روا میتونه از امولاتور گاز هم باشه.سیگنال سنسور دور موتور. قبل از ورود داخل ایسیو گاز میشه. پیش یک متخصص ببرید برای تست یک شب از مدار خارج کنه و صبح تست کنید. اگر هم با این ترفند هم درست نشد و فقط ایراد نداشتن ایراد صبح باشه میتونه ایراد از خود ایسیو باشه

  • مهدی گفت:

    سلام
    من ۴۰۵ دارم تازه سرسیلندر کامل عوض کردم
    مدل ۹۴
    ایسیو کروز هستش
    بعد تعمیر مکانیک گفت بده سنسور میل سوپاپو حذف کنن
    (نرم افزاری)
    الان چراغ چک روشنه
    موتور درجا یکم بد کار میکنه
    یکار باید کنم
    کجا بیام
    هزینش چقدره؟؟؟

    • حمید صفا گفت:

      درود بر شما
      توی ماشین های پژو اگر سنسور میل سوپاپ(بادامک) حذف بشه مصرف سوخت حدود یک لیتر بالا میره. به دلیل اینکه پاشش سوخت خطی میشه
      توی حالت درجا هم که لرزش دارید مربوط به این سنسور نیست
      اگر قبل از سرسیلندر ایراد نداشته میتونه از شیم نبودن دقیق یا ابندی نبودن سوپاپ ها باشه. باید ماشین دقیق چک بشه
      هزینه حذف سنسور با نرخ جدید ١٢٠ تومن هست

  • حسین سلیمانی گفت:

    سلام بر شما
    ماشینم پژو روآست چند وقتی بود در زمان کمی هر از چند گاهی چراغ چک روشن و سپس خاموش مصرف سوخت بالا میرفت و یا عادی مثل قبل بود بردمش تعمیرگاه دیاگ زد خطا موقت سنسور میل سوپاپ نشون داد خطا پاک کرد اما پس از مدتی دوباره مثل قبل هر از چند گاهی روشن میشد و خاموش دوباره بردم برق اتومبیل بازم خطا موقت میزد گرفت برام سنسور حذف کرد،الان سوالم اینه سنسور حذفش کردم مشکلی برای کوبش یا مصرفش یا قطعات موتور پیش میاد؟اینم بگم که قبل این ماجرا که تعریف کردم یه مدتی واشر سر سوپاپ خراب شد کمی روغن ریزی داشت رو موتور تر بود الان درستش کردم الان خشکه امکان داره از اون باشه که رو سنسور میل سوپاپ تاثیر میذاشت؟

    • حمید صفا گفت:

      درود بر شما
      سنسور دقیقا زیر کویل بسته بیشه. احتمال روغن خوردن سوکت سنسور به دلیل خرابی واشر در سوپاپ خیلی کم هست.
      زمانی که خطا موقت هست احتمال سیم کشی هم هست و صد در صد با تعویض قطعه ایراد رفع نمیشه.
      ولی توی ماشین روا با حذف سنسور هیچ تفاوتی از لحاظ پاشش سوخت و مصرف و کارکرد توی ماشین رخ نمیدهد.

  • Arian گفت:

    سلام من ۱۱۱مدل۹۴دارم چراغ چکم روشن میشه دورموتورم از۴۰۰۰تابالاترنمیره بعدجون ماشینم کم میشه مال سنسورمیل سوپاپه؟حذفش کنم سوختم میره بالا؟جون ماشینم بیشترمیشه اگرحذفش کنم؟

    • حمید صفا گفت:

      سلام
      اول باید دیاگ بزنید اگر فقط خطای میل سوپاپ داشت چه حذف و چه تعویض قطعه ایراد درست میشه.
      با درست شدن هم اون ایراد کم اوردن توی دور بالا درست میشه. هر دو روش توی پراید تاثیری توی مصرف ندارن

  • عرفان گفت:

    سلام
    ماشینم ای ال ایکس هست اگر سرسیلندر ده استفاده کنم و سنسور میل سوپاپ رو قط کنم مشکلی پیش میاد ؟

  • محسن گفت:

    سلام برای ۴۰۵ tuf
    خطای میل بادامک میزنه
    میگن باید کوئل عوض بشه ایا با این روش شما میشه کلا ریمپ کرد و پاک کرد ؟؟

  • آرمین گفت:

    با سلام وخسته نباشید
    جناب من یه ۲۰۶ اس دی مدل ۹۳ دارم مصرف بنزینش صدی ۱۲ است شمع های ماشین هم تازه عوض کردم وقتی که دیاگ زدم خطای میل بادامک اومد که تعمیر کار گفتش که از کویل هست و باید تعویض بشه
    می خواستم بدونم آیا درسته این حرف؟
    ممنون

  • آرمین گفت:

    سلام من ۲۰۶ اس دی مدل ۹۳ دارم مصرف بنزینش صدی ۱۲ هستش. شمع های ماشین هم تازه تعویض کردم
    دیاک که زدم ارور میل بادامک اومد که تعمیرکار گفت باید کویل عوض بشه.
    می خواستم بدونم درسته این حرف؟؟؟
    ممنون

  • حسن گفت:

    بادرودفراوان خدمت شما.بنده پرایدمدل ۸۴دارم که سرعت قدرتش خوب نبود خیلی سال بود که دود سیاه میکرد دیواره های اگزوزش هم دوده چسبیده هرچی سنسور بودعوض کردم سوزن هارو عوض کردم بازم نشدکوئل عوض کردم شمع عوض کردم پمپ بنزین عوض کردم کاتالیزور عوض کردم خلاصه همه چی این ماشین عوض شد اما یه ریمپ زدم یکم بهترشد یه چندوقتی که باهاش رفتم بوی تندی که ازاگزوز میداد کمترشد ولی سنسور میل سوپاپ که حذف کردم گازخورش خیلی عالی شد ولی بوی تندی که قبلا از اگزوز میداد دوباره بیشتر شد

  • حمید رضا گفت:

    با سلام ممنون میشم پاسخ بدید اورژانسی 💚✋
    من کوییک ۹۸ دارم چراغ چک روشن شد دیاگ خطای میل سوپاپ داد . رفتم جایی برام حذفش کرد بعد یه مدت خودم شمع و وایر شمع عوض کردم . بازم بعد یه مدت سنسور دور موتور با کوئل خراب شد اونم عوض کردم . الان خیلی خوب شده منتها صبح ها یا وقتی به مدت ۱۰ دقه بیشتر خاموش میکنم دوباره روشن میکنم با ریپ روشن میشه اگر گاز هنگام استارت نگیرم ممکنه روشن نشه اصلا . استپیر هم سالمه ! مشکل از چیه ؟ ممکنه سنسور میل سوپاپ باشه ؟ تنظیم موتور فیشش هم دراورده گفت اصلا سر جا نزن ؟ ریپ هنگام استارت صبح ها و خاموشی ؟

  • مهدی گفت:

    سلام من سمند ef7 بنزینی دارم مدل ۹۴ مصرف سوختش ۱۲ لیتر هسست و همچنین کشش لازم رو نداره بعضی وقتها در اتوبان با شیب کم سرعت ماشین از ۸۰ به بالا نمی ره. سوزن انژکتور-سنسور میل بادامک- سنسور اکسیژن و کاتالیزور همگی تست شده و هیچ ایرادی ندارن ولی باز هم مشکل مصرف سوخت و عدم کشش و سرعت رو دارم. بنظر شما مشکل از کجاست

  • رضا پوستچی گفت:

    سلام من ماشینم ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۸ هست. چند وقتیه چراغ چک بصورت ثابت روشن شده ابتدا خطای عدم احتراق میزد که یجا بردم گفت شمع ها رو عوض کن کردم. باز چراغ چک روشن شد بعداز ۱ یکساعت ماشین کارکردن خطایی میل بادامک میزنه سنسور چشمی دور موتور کیربوکس هم عوض کردم. همچنان خطا بعداز یکساعت کارکردن برگشت و چراغ چک روشن شده ماشین نه سه کار میکنه نه توی روشن شدن مشگل داره میگن مشگل از کویل هستش باید کویل تستی بگیری بزاری یک روز چکار باید من انجام بدم؟

  • احمد گفت:

    سلام خسته نباشید من یه پراید ۹۱ ال به تازه خریدم از زمانی که خریدم فکر می کنم مصرف سوخت خیلی بالاست باک وکامل پر کرده ام ۳۵ لیتر زدم تا ماشین وایستاد۴۳۰ کیلومترراه رفت با اینکه من قبلاً پراید مدل ۸۴ داشتم با ۳۰لیتر ۴۵۰ تا راه می رفت قابل توجه است که این ماشین خطای سنسور میل سوپاپ میداد به تازگی گرفتم حذفش کردم آیا میتونه علت این مصرف سوخت سنسور میل سوپاپ باشه چون مصرف خیلی اختلاف داره ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

EDIT BY HamidSafa